Dagelijkse bewegen is zeer belangrijk voor een goede gezondheid. Dat geldt voor iedereen, dus ook voor mensen met Parkinson. Als u regelmatig beweegt gaat uw lichamelijke én geestelijke gezondheid er op vooruit. Mensen met de ziekte van Parkinson hebben baat bij bewegen in een groep. Zo leren ze hoe ze slim en veilig kunnen bewegen en wat ze kunnen doen als ze vallen. Bovendien krijgen ze tips en steun van lotgenoten. Hierdoor raken ze minder snel in een isolement.

Het doel van oefentherapie bij de ziekte van Parkinson is het verbeteren van de kwaliteit van leven door het verbeteren en/of behouden van zelfstandigheid, veiligheid en het welbevinden. Op de locatie in Langedijk zijn er oefengroepen voor patiënten met de ziekte van Parkinson. Het accent ligt op het functioneel en met plezier bewegen. Onder de deelnemers zijn er verschillende niveaus en leeftijden.

De ziekte van Parkinson is een ziekte van de hersenen. Wie aan de ziekte lijdt kan uiteenlopende klachten hebben, de ziekte van Parkinson is complex. Voor geen enkele patiënt is het beeld hetzelfde. Veel voorkomende symptomen:
• Trillen (tremor) van de handen, benen, kin of tong
• Trager worden van bewegingen (bradykinesie), moeite met starten van bewegingen (akinesie), ontbreken van automatische bewegingen (hypokinesie)
• Stijfheid van de spieren (rigiditeit)
• Houdings- en evenwichtsproblemen en soms vallen bij langer bestaan van de ziekte
• ‘Bevriezen’ van de benen tijdens lopen (freezing), waardoor het lijkt alsof de voeten aan de vloer blijven plakken

Als gevolg van de ziekte van Parkinson kunnen problemen ontstaan met het uitvoeren van dagelijkse activiteiten. In de groepsbehandeling leren de mensen onder andere specifieke strategieën en trucjes aan om in het dagelijks leven beter te functioneren. Guido van Hemesen leidt de groepsbehandeling, hij is sinds 2008 ervaren ParkinsonNet therapeut. Voor meer informatie of vragen kunt u hem altijd bellen of mailen.