Tijdens en na de zwangerschap bestaat er een verhoogde kans op het ontstaan van pijn in het bekkengebied. Nemen deze pijnklachten duidelijk toe tijdens en/of na bewegen dan zou er sprake kunnen zijn van bekkenpijn. Maar wat is bekkenpijn eigenlijk precies?

Oorzaak en gevolg
Tijdens de zwangerschap vindt er onder invloed van zwangerschapshormonen een natuurlijke verweking van de gewrichtsbanden in het lichaam plaats. Vooral de banden rond het bekken kunnen soms door deze verweking niet meer voldoende steun geven aan de bekkengewrichten en raken overbelast.

In sommige gevallen kan deze overbelasting leiden tot pijnklachten en problemen bij het bewegen in het dagelijks leven. We spreken dan van bekkenpijn. Deze (pijn)klachten bevinden zich meestal in het gebied van schaambeen, liezen, heupen, billen en onderrug. Daarnaast kan men last hebben van extra vermoeidheid door de pijn. De plaats en de ernst van de klachten kunnen per persoon en per zwangerschap verschillen.

Bekkenklachten zijn vooral merkbaar tijdens:
• Lang in dezelfde houding zitten, staan en/of liggen
• (Trap)Lopen, op één been staan (bijvoorbeeld afstappen van de fiets of broek aantrekken)
• Omdraaien in bed, vrijen
• Bukken en tillen
• De pijn en de daaruit voortvloeiende vermoeidheid kunnen gevolgen hebben voor het deelnemen aan gezinsleven, werk, sociaal leven en sport
• De relatie tussen bekkenpijn, houding en beweging

Veel vrouwen met bekkenpijn merken dat zij zich in het dagelijks leven minder makkelijk kunnen bewegen. Onbewust wennen zij zich een verkeerde houding aan om het bekken te ontzien. Vaak blijkt dit averechts te werken en nemen de klachten hierdoor toe. Een oefentherapeut helpt om een zo gunstig mogelijk houding- en bewegingspatroon aan te leren waardoor het bekken minder snel wordt overbelast.

Behandeling tijdens en na de zwangerschap
Naarmate je zwangerschap vordert zal je merken dat het bewegen niet meer zo vanzelfsprekend gaat. Hoe kun je bijvoorbeeld op een goede manier opstaan uit een stoel zonder je rug teveel te belasten? Hoe kun je met een zwangere buik op een veilige manier bukken en tillen?

Tijdens de zwangerschapsbegeleiding leer je gerichte oefeningen om het bekken te stabiliseren en om bekkenblokkades te voorkomen. Deze oefeningen geven afname van klachten rond het bekken en de rug. Daarnaast geven wij altijd bekkenbodem oefeningen om urineverlies te voorkomen tijdens de zwangerschap (ook voor na de bevalling). Ook het aanleren van adem- en ontspanningstechnieken staat centraal in de behandelingen.